Home » Δημοσιεύσεις - Άρθρα » Αίθουσα Αναμονής
Οκτ
15

Ψυχολογικό Δαιμόνιο; Ανάγκη Μελέτης Κοινωνικού Πεδίου; Ή απλώς δημιουργική απασχόληση στα πλαίσια της αναμονής σ’ ένα ιατρείο παθολόγου; Ο παρατηρητής εντρυφά σε μια «μελέτη περίπτωσης»:

Κύριος μεσήλικας, περίπου 45 ετών, μετά της συζύγου, κάθονται στο σαλόνι αναμονής ιατρείου το οποίο έχει αρκετό κόσμο. Απλώνονται όσο περισσότερο μπορούν και απολαμβάνουν τις ειδήσεις στην τηλεόραση, δυναμώνοντας την ένταση όσο περισσότερο επιτρέπει ο χώρος. Ο κύριος χτυπώντας τις παλάμες στο σκισμένο (από γούστο και όχι από φτώχεια) τζιν του, επευφημεί ή αποδοκιμάζει τα μηνύματα που του διαβιβάζει ο εκλεκτός δημοσιογράφος. Το πληροφοριακό «τουρλού» (από το ομώνυμο γνωστό φαί στους Ποντίους, Μικρασιάτες και Κωνσταντινοπολίτες), περιλαμβάνει όλα τα καλά που χρειάζεται το «νοήμον» και «φιλοθεάμον» κοινό: Άγριοι Ξυλοδαρμοί παραγόντων του ελληνικού ποδοσφαίρου από νεαρούς με μαντήλια και κουκούλες, η διαπόμπευση ουκρανού βουλευτή και η κατάσταση στο Κίεβο, παιδί που έβαλε τα κλάματα επειδή δεν αναγνώρισε τον μπαμπά του αφού ξύρισε το μακρύ του μούσι, παιδί που έπεσε στις γραμμές του ηλεκτρικού στην Αυστραλία επειδή η μαμά του άφησε το καρότσι να γλιστρήσει γιατί κάτι έψαχνε στην τσάντα της και εν συνεχεία η βουτιά της μαμάς για να ανεβάσει ξανά στην αποβάθρα το δίχρονο, εικόνες και ρεπορτάζ από το βομβαρδισμό στη Συρία, το μήνυμα των Τζιχαντιστών προς τον Ομπάμα, τα ευρήματα στην Αμφίπολη, η φοροδιαφυγή στην Ελλάδα και τα μέτρα αντιμετώπισης από την ελληνική κυβέρνηση, εντεκάχρονος αφρικανός που νίκησε τον ιό έμπολα στην Αφρική και χορεύει μπροστά στην κάμερα, επισκέψεις Σαμαρά, επισκέψεις Τσίπρα, Νιγηριανός που σπούδασε οδοντιατρική στην Θεσσαλονίκη και άνοιξε ως φιλέλληνας ελληνικό βιβλιοπωλείο στη Ν. Υόρκη, δηλώσεις Λαγκάρντ και οι λεκτικές υπερβολές της, ειδικό αφιέρωμα στην Lady Gaga, στην συναυλία της, στον ερχομό της στην Αθήνα, στις ιδιοτροπίες της, στο ξενοδοχείο που θα μένει, στην αγοραφοβία της, στις διατροφικές της συνήθειες, στην απαίτησή της να διαμένει σε δωμάτιο με άσπρα τριαντάφυλλα και άσπρες κουρτίνες, στο απρόβλεπτο του χαρακτήρα της, στις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσουν οι υπεύθυνοι για την υλοποίηση του προγράμματος διαμονής της, η κρουαζιέρα της στα ελληνικά νησιά, εικόνες από θαυμαστές που συνωστίζονται στο αεροδρόμιο για να την θαυμάσουν από κοντά και να αισθανθούν το βλέμμα τους να διασταυρώνεται με το δικό της live, ο Βαρθολομαίος, κοινωνικός ψυχολόγος που ανοίγει μαγαζί με μπαχαρικά, αναλύσεις για την κρίση που ευνοεί τους μικρούς εμπόρους και επιχειρηματίες, αλλά ταυτόχρονα σχόλια για την υψηλή φορολογία που δεν τους επιτρέπει να ανθίσουν οικονομικά εν καιρώ κρίσης, τα αναφιώτικα, ο τρόπος ζωής εκεί, οι κάτοικοι της Ανάφης που ήρθαν στην σκιά της Ακρόπολης να φτιάξουν αρχιτεκτονικά αριστουργήματα, (που τα θυμήθηκαν, μαζί με αναμνήσεις από τον ελληνικό κινηματογράφο του κ. Κοκοβίκου και της Ελενίτσας στο «Η δε γυνή να φοβείται τον άνδρα»!), ανακοίνωση της πώλησης των αναφιώτικων από την εταιρεία δημοσίων ακινήτων (ή κάπως έτσι την ονόμασε ο εκλεκτός δημοσιογράφος). – Έτσι, εξηγείται πως τα θυμήθηκαν! – Ο Μπενίνι που σατιρίζει τον Ντράγκι, «και από Ρομπέρτο Μπενίνι πάμε Hollywood» δίνει το παράγγελμα ο εξουσιοδοτημένος για την πληροφόρηση του λαού και τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης, εκλεκτός δημοσιογράφος.  Να και ο Leonardo Di Caprio και το βραβείο που έλαβε από τον ΟΗΕ, καθώς επίσης, η ανακήρυξή του σε αγγελιοφόρο ειρήνης, οι νεόνυμφοι Angelina Jolie και Brad Pitt στη νέα τους ταινία. Για να κλείσουμε αυτό το συνονθύλευμα ανομοιογενούς και ετερόκλητης ενημέρωσης: η αθλητική επικαιρότητα.

Ο κύριος στην αναμονή διατηρούσε αμείωτο το ενδιαφέρον του. Ειδικά, στο θέμα της Lady Gaga έτεινε το πρόσωπο προς την τηλεόραση και τέντωσε τα αυτιά του, γέλασε με τα «λαμόγια του δημοσίου που βγαίνουν στην σύνταξη καταθέτοντας πλαστά πιστοποιητικά», σχολίασε και ευφράνθηκε με την ιδέα ότι ευτυχώς ήρθαν οι Γερμανοί να τον σώσουν από τους συμπατριώτες του και αφού αυτοεπιβεβαιώθηκε για τις πολιτικές του επιλογές, τσακώθηκε με τον ασθενή που προηγείτο από αυτόν γιατί παραχώρησε τη θέση και σειρά του σε μια κυρία αντί σε εκείνον που «επίσης κουράζεται από την αναμονή στα ιατρεία», εξετάστηκε από το γιατρό, παραπονέθηκε για την αναμονή, απασχόλησε το γιατρό μισή ώρα, δεν πλήρωσε την επίσκεψη «γιατί οι γιατροί έχουν περισσότερα λεφτά από αυτόν που είναι άνεργος» και επέστρεψε σπίτι του «ενημερωμένος και θεραπευμένος».

Μικρογραφία μιας ολόκληρης κοινωνίας σε κατάσταση αναμονής που βράζει στο ζουμί της. Ειδησεογραφικό δελτίο σκηνοθετημένο έτσι ώστε να είναι χαοτικό και ασυνάρτητο, να εναλλάσσει τη δυσάρεστη με την ευχάριστη είδηση, να εξομοιώνει τη σημαντική με την ασήμαντη  πληροφορία, αφιερώνοντας περισσότερο τηλεοπτικό χρόνο για να καλύψει τις λεπτομέρειες της ασήμαντης, και διαδοχή περιστατικών από τον ιδιωτικό βίο των διασημοτήτων, αλλά και των υπόλοιπων ανθρώπων από όλο τον κόσμο με πολιτικά γεγονότα του εσωτερικού και του εξωτερικού. Ένα πληροφοριακό ξεχείλωμα που συμβαδίζει μάλλον με αυτό που κάποιοι ονομάζουν «άνοιγμα οριζόντων στις ανοικτές κοινωνίες της πληροφορίας και της γνώσης». Απέναντι σε αυτό, μια εξίσου ξεχειλωμένη από ασυνάρτητες πληροφορίες ατομική συνείδηση θεατή που χάσκει, θαυμάζει, μορφάζει θεωρώντας πως κατέχει τις γνώσεις που του χρειάζονται για να μπορεί να εκφέρει γνώμη επί παντός επιστητού.

«Η διανοητική, αισθητική, ιδεολογική και πολιτισμική εξαθλίωση ως πολιτικό γεγονός για το οποίο κανένας γιατρός δεν μπορεί να προσφέρει θεραπεία», σχολιάζει εσωτερικά ο παρατηρητής, αναμένοντας υπομονετικά τη σειρά του.

Ευγενία Σαρηγιαννίδη

 Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα <<Ποντιακή Γνώμη>>, Έτος 6ο, Αρ. Φύλλου 65.

,



Προσθέσετε απάντηση