Home » Δημοσιεύσεις - Άρθρα » Μια χειρονομία χίλιες λέξεις…
Φεβ
01

Μια χειρονομία χίλιες λέξεις…

 

Κάθε παιδί βρεφικής ηλικίας χρησιμοποιεί τον δικό του κώδικα επικοινωνίας. Υπάρχουν παιδιά που για να επικοινωνήσουν χρησιμοποιούν μόνο λέξεις, αλλά μόνο χειρονομίες και άλλα συνδυάζουν ταυτόχρονα λέξεις και χειρονομίες . Το σπουδαίο είναι να σκεφτούμε πόσο σημασία δίνουμε στις χειρονομίες που χρησιμοποιεί το κάθε παιδί . Μία από τις σημαντικότερες πρώιμες επικοινωνιακές δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξει ένα παιδάκι βρεφικής ηλικίας , έχει να κάνει με την ικανότητά του να δείχνει.  Τι θέλει να μας πει το παιδί δείχνοντάς μας κάτι;
Μας κάνει να δούμε αυτό που βλέπει. Όταν το παιδί μας δείχνει κάτι , θέλει να παρακολουθήσουμε μαζί του το αντικείμενο που τον ενδιαφέρει και έτσι στρέφει την προσοχή μας σε αυτό. Αυτή η δεξιότητα ονομάζεται κοινή προσοχή και αποτελεί μία πολύ σημαντική επικοινωνιακή και κοινωνική δεξιότητα.
Μας κάνει να ονομάσουμε αυτό που βλέπει. Όταν το παιδί μας δείχνει κάτι , αυθόρμητα ονομάζουμε το αντικείμενο του ενδιαφέροντός του . Για παράδειγμα, αν υποθέσουμε , πως το παιδί μας δείχνει το αεροπλάνο στον ουρανό, εμείς είναι πολύ πιθανό να πούμε “Κοίτα , είναι αεροπλάνο!” . Αυτό δείχνει πως το παιδί μας μαθαίνει τα ονόματα πολλών αντικειμένων , δείχνοντάς τα σε μας και στη συνέχεια επισημαίνοντας τα εμείς στο παιδί.
Μας κάνει να περιγράψουμε αυτό που βλέπει . Αφού λοιπόν ονομάσουμε το αεροπλάνο μπορούμε να συνεχίσετε στην περιγραφή του, “Ναι αυτό είναι ένα αεροπλάνο, πετάει ψηλά στον ουρανό, έχει φτερά . Το οδηγεί ο πιλότος”. Τώρα το παιδί εκτός από τη λέξη αεροπλάνο, έχει μάθει και νέες λέξεις , όπως ψηλά, ουρανός, φτερά, πιλότος . Δείτε πόσο εύκολο είναι το παιδί να μάθει νέες λέξεις απλά δείχνοντας μας ένα αντικείμενο!
Μας κάνει να ρωτήσουμε σχετικά με αυτό που δείχνει. Παράλληλα με την ονομασία και την περιγραφή του αντικειμένου , μπορούμε να κάνουμε ερωτήσεις στο παιδί , όπως “Ακούς τον ήχο που κάνει το αεροπλάνο; Που είναι το αεροπλάνο;” . Κάνοντας αυτές τις ερωτήσεις στο παιδί, ακόμα και αν δεν είναι σε θέση να απαντήσει , του παρέχουμε ένα μελλοντικό μοντέλο υποβολής ερωτήσεων . Τα παιδιά μαθαίνουν από αυτά που ακούνε και βλέπουν.
Πότε πρέπει λοιπόν να περιμένουμε να δείξει το παιδί;
Κατά μέσο όρο το παιδί πρέπει να έχει κατακτήσει αυτή τη δεξιότητα περίπου στους 12 μήνες . Ωστόσο είναι αναγκαίο να σημειωθεί πως στα πλαίσια μιας τυπικής ανάπτυξης ,περιλαμβάνονται όλες οι μορφές χειρονομιών και όχι μόνο το να δείχνει. Κάθε χειρονομία (προσώπου, κεφαλής, χεριών) χρησιμοποιείται για να μεταφέρει ένα μήνυμα . Αν το παιδί σας είναι 12 μηνών και χρησιμοποιεί άλλες μορφές χειρονομιών για να επικοινωνήσει, είναι πολύ πιθανό να ακολουθήσει και αυτή.
Πως μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να δείχνει;
Πρώτα από όλα γίνετε εσείς το μοντέλο της χειρονομίας . Εκμεταλλευτείτε τις βόλτες σας στη παιδική χαρά, στα ψώνια ακόμα και τη καθημερινότητα στο σπίτι , δείχνοντας τα αντικείμενα στο παιδί. Ακόμα παίξτε παιχνίδια με το να δείχνετε τα μέρη του σώματος σας και του παιδιού και να τα ονομάζετε παράλληλα. Κάντε φούσκες και σκάστε τις! Τα περισσότερα παιδιά χρησιμοποιούν το δείκτη τους για να τις σκάσουν. Όταν το παιδί αρχίσει να “δείχνει” εκφράστε τον ενθουσιασμό σας και ενισχύστε το θετικά.

Τα παιδιά συνήθως μαθαίνουν να δείχνουν μόνα τους. Παρόλα αυτά μπορείτε να τα ενισχύσετε και εσείς με τον τρόπο σας! Παιδιά που δεν κάνουν προσπάθειες να στρέψουν την προσοχή των άλλων σε κάτι , συχνά δυσκολεύονται στην εκμάθηση της γλώσσας, στη συμμετοχή σε συμβολικό παιχνίδι αλλά και στη κατανόηση κοινωνικών κανόνων.

 

Πηγές

www.playingwithwords365.com

Αργυρώ Γ.Δέδε

Απόφοιτη τμήματος Λογοθεραπείας ΑΤΕΙ Πατρών

Μέλος του Συλλόγου Επιστημόνων Λογοπαθολόγων Λογοθεραπευτών Ελλάδος

, ,



Προσθέσετε απάντηση