Home » Δημοσιεύσεις - Άρθρα » Τα χαρισματικά παιδιά
Μάι
24

Σε έναν κόσμο όπου οι περισσότεροι άνθρωποι προσπαθούν, συχνά πάση θυσία, να ξεχωρίσουν, μερικοί γεννιούνται έχοντας ήδη αυξημένες δυνατότητες. Πρόκειται για τα χαρισματικά παιδιά, τα οποία είναι προικισμένα με εξαιρετικές ικανότητες και είναι ικανά για υψηλή επίδοση. Σε τι όμως συνίσταται η χαρισματικότητά τους; Είναι πράγματι όλα εύκολα και απλά για εκείνα ή αντιμετωπίζουν δυσκολίες και προκλήσεις;

Τα χαρισματικά παιδιά μπορεί να παρουσιάζουν υψηλή επίδοση στη γενική νοητική ικανότητα ή σε κάποιον επιμέρους τομέα (όπως, για παράδειγμα, σε κάποια από τις εκφραστικές τέχνες). Διακρίνονται ακόμα στην ηγετική ικανότητα, στο δημιουργικό τρόπο σκέψης ή στη συναισθηματική νοημοσύνη. Ο υψηλός δείκτης νοημοσύνης τους μπορεί να διαπιστωθεί μέσα από έγκυρες κλίμακες αξιολόγησης. Συνοπτικά, θα λέγαμε ότι το ταλέντο τους τούς επιτρέπει να αξιοποιούν την ευφυΐα τους μέσα από δημιουργικούς τρόπους.

Συχνά, επικρατεί η αντίληψη ότι τα χαρισματικά παιδιά είναι πάντα άριστοι μαθητές. Όμως, δεν είναι καθόλου σπάνιο για ένα παιδί το οποίο μαθαίνει πολύ γρήγορα, να βρίσκει πολύ αργό τον ρυθμό του μαθήματος και σύντομα να χάνει το ενδιαφέρον του για συμμετοχή στη σχολική τάξη. Ο διαφορετικός τρόπος σκέψης του και οι εξαιρετικές του ικανότητες, πολλές φορές ήδη εμφανείς από το νηπιαγωγείο, μπορεί να συνδέονται με δυσκολίες προσαρμογής αφού είναι πιθανό να πλήττει και να ασχολείται με άλλα πράγματα κατά τη διάρκεια του μαθήματος ή να αμφισβητεί τις οδηγίες του εκπαιδευτικού. Επιπλέον, μπορεί να έχει να αντιμετωπίσει και την κοροϊδία ή ακόμα και την απόρριψη των άλλων ως κάποιου που «τα ξέρει όλα».    Άλλωστε, ξεκινάει τη σχολική του ζωή εντός ενός εκπαιδευτικού συστήματος σχεδιασμένου για τον «μέσο όρο», το οποίο κάθε άλλο παρά ευελιξία παρουσιάζει για τις ιδιαίτερες περιπτώσεις μαθητών. Έτσι, η στάση των εκπαιδευτικών είναι τελικά καθοριστική προκειμένου να δώσουν στο παιδί περαιτέρω ερεθίσματα ώστε να το ενθαρρύνουν να επενδύσει γνωστικά στο σχολείο.

Οι γονείς, από την πλευρά τους, συνήθως προσπαθούν να κατανοήσουν και να υποστηρίξουν το παιδί τους όσο το δυνατόν καλύτερα. Οι εξαιρετικές του δυνατότητες όμως καλλιεργούν σε εκείνους υψηλές προσδοκίες και περιμένουν από το παιδί να τα κάνει όλα τέλεια, «αφού μπορεί». Μια τέτοια στάση, ωστόσο, καταλήγει να αγχώνει και τους ίδιους τους γονείς αλλά και το παιδί. Καταρχήν, επειδή η τελειότητα είναι ούτως ή άλλως ανέφικτη αλλά και επειδή η υψηλή νοητική επίδοση δε συνεπάγεται και πρόωρη συναισθηματική ωριμότητα.

Οι γονείς τείνουν να εστιάζουν στις εξαιρετικές ικανότητες του παιδιού κι αυτό πιθανότατα να αποδειχθεί βοηθητικό για την εξέλιξή του. Όμως, τα χαρισματικά παιδιά χρειάζονται πραγματικά τους γονείς να δουν πέρα από τις δυνατότητες τους και να ασχοληθούν με τις ανάγκες τους. Γιατί, αντίθετα με τις ασυνήθιστες ικανότητες τους, έχουν μερικές πολύ κοινές και συνηθισμένες ανάγκες όπως την ανάγκη για αποδοχή, για κοινωνικοποίηση, για παιχνίδι, για ανεμελιά, για φιλία και βέβαια την ανάγκη να κάνουν λάθος. Ίσως, η μεγαλύτερη πρόκληση για τους γονείς να είναι ακριβώς να βοηθήσουν το χαρισματικό παιδί τους να εξισορροπήσει την ικανοποίηση των αναγκών του με τις απαιτήσεις που του έχουν ήδη θέσει οι αυξημένες δυνατότητές του.

Μεγαλώνοντας ένα παιδί που είναι διαφορετικό, οι γονείς μπορεί να μην αντιληφθούν από την αρχή ότι πρόκειται για ένα χαρισματικό παιδί, ειδικά αν το ταλέντο του δεν περιλαμβάνεται στους κυρίαρχους τομείς της τυπικής εκπαίδευσης. Όμως, ακούγοντας και παρατηρώντας όλες τις πλευρές του παιδιού, οι γονείς μπορεί να ανακαλύψουν ότι τελικά αναθρέφουν ένα χαρισματικό παιδί και να αγκαλιάσουν τις ανάγκες του, όπως θα έκαναν και για οποιοδήποτε άλλο παιδί.

 

Κωνσταντίνα Καστελιώτη

Δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα efiveia.gr

, , ,



Προσθέσετε απάντηση